BERSAMA SAYA SUTERA KASIH,DALAM RUANGAN DUNIAKU CERITAKU

followers

Tuesday 26 April 2011

INDAH SUNGGUH CIPTAAN TUHAN


Saksikan betapa dunia ini indah sebenarnya. Malangnya manusia yang menjahanamkan keindahan itu. Hutan rimba sudah musnah, lautan sudah lebur, bukit-bukau ditarah. Kini dunia sudah jadi hutan batu penuh dengan bangunan-bangunan mencakar langit yang entah bilakan runtuh agaknya.

Bila berlaku je gempa bumi barulah manusia sedar bahwa bumi pun pandai rasa sakit, berat dan kecewa dengan sikap penghuni di dadanya. Bila lautan bergelora membelah daratan dan beratusan ribu manusia mati barulah kita tahu yang bumi ini pun pandai murka. Tsunami sebenarnya limpahan tangisan air mata bumi yang apabila dirinya merekah luka menahan kesakitan. Antara sedar atau tidak kita masih terus melupakannya atau mengabaikannya. Apa pun sebenarnya bumi ini satu ciptaan tuhan yang terlalui indah jika tidak diperkosa keindahannya. Lihatlah betapa indahnya air terjun emas. Bukti keindahan alam semestar.
Sebenarnya masih banyak lagi keindahan alam yang kita tidak pernah teroka dan ketahui. Penjelajahan ke alam semestar bukanlah satu perkara yang membebankan kita, ianya amat unik jika kita dapat menyelami hakikat sebuh kehidupan yang memang berorintasikan citaan tuhan.


Mungkin kit saja yang sering lupa tentang nikmat yang diberikan, lantaran itu kita abaikan, kita musnahkan keindahan alam ini dengan pelbagai teknologi yang canggih namun lebih banyak bahayanya daripada kebaikannya.

Kita lebih cenderung pada sesuatu pembuatan berteknologi tinggi mengikut hawa nafsu semata-mata sehingga kita tidak sedar teknologi canggih ini secara senyap-senyap memusnahkan kehidupan dimuka bumi ini.

Pada siapa kita harus letakkan satu kepercayaan untuk mengembalikan semula apa yang musnah selama ini? Hanya diri kita saja perlu memperbaiki segala kesilapan dan mencipta satu teknologi hijau tanpa menghiraukan tekologi pemusnah masakini..


1 comment:

Firdaus Kasim said...

kita sebagai hamba-Nya kena ambil iktibar bahawa tiada yg berkuasa melainkan Allah SWT

Entri terkini :
10 Tempat Terbaik Promosikan Entri Blog