BERSAMA SAYA SUTERA KASIH,DALAM RUANGAN DUNIAKU CERITAKU

followers

Monday, 9 May 2011

Asal Bangsa Melayu

image
image

The Etimologi Bangsa Melayu atau Malayu kembali ke abad ke-7 dan berasal dari apa yang penguasa kelas kesatria Kerajaan Sriwijaya, yang berasal dari wilayah Barat Selatan India (dikenali sebagai Malainadu) Malayalam bercakap dialek Dravidia bernama dari zaman kuno dari Malaya Gunung mana ia berasal (The Malayali juga menyebut diri mereka sebagai Mallu). Hal ini dibuktikan oleh Kesatria Bali itu yang mengaku asal leluhur dari selatan wilayah barat India Kesatria melemparkan (yang Bunts dan Nairs). Beberapa sejarawan mempromosikan bahawa kata Melayu berasal dari bahasa Sanskrit Malaiur Istilah yang diterjemahkan sebagai "tanah gunung" yang keliru sejak Sanskrit mahupun Prakrit lain mempunyai kata yang sama dalam konteks. Selama masa Kerajaan unified pertama dari wilayah masyarakat tempatan harus dikenalpasti dengan para penguasa dan mula menyebut diri mereka sebagai demikian, Jadi ketika penjajah Eropah pertama tiba mesti mempunyai memproklamirkan diri Malayu atau varian serupa yang lain.

Sangat menarik untuk dicatat bahawa orang Melayu dulu disebut sebagai "orang Kun-lun" dalam catatan pelbagai China. Kunlun awalnya merujuk pada pergunungan dongeng yang diyakini bahagian rentang Tibet dan India. Hal ini digunakan oleh China sebagai rujukan untuk hitam, berambut bergelombang barbar pergunungan dan hutan dari bahagian terpencil di dunia secara geografi dikenali. The Viets, Champas dan Khmers dipanggil orang Kunlun oleh China sebelum istilah yang digunakan untuk orang Melayu atau lebih tepat Austronesia secara keseluruhan. Pada 750, Jianzhen (688-765) melihat kehadiran banyak ", Brahmana Parsi dan Kunluns di Wilayah". Kitab Tang melaporkan bahawa "setiap tahun, Kunlun peniaga datang di kapal mereka dengan barang-barang berharga untuk perdagangan dengan China". [5]

Dalam disertasinya doktor 1775 berjudul De Humani generis varietate nativa (Di Varietas Alam Manusia), Blumenbach dihuraikan empat bangsa manusia utama dengan warna kulit, iaitu kulit putih (putih), Ethiopia (hitam), penduduk asli Amerika (merah), dan Mongolia ( kuning).

Pada 1795, Blumenbach menambah bangsa lain yang disebut 'Melayu' yang dianggap sebagai subkategori dari kedua-dua bangsa Habsyah dan Mongoloid. Ras Melayu adalah mereka dari "warna coklat, dari zaitun dan mahoni jelas kepada cengkih paling gelap atau berwarna coklat." Blumenbach diperluas istilah "Melayu" untuk memasukkan penduduk asli dari Marianas, Filipina, Maluku, Sunda, Indocina, serta Kepulauan Pasifik seperti Tahitians. Ia menilai tengkorak Tahitian ia telah menerima menjadi rantai yang hilang, yang menunjukkan peralihan antara bangsa "primer", yang bule, dan "merosot" bangsa, yang Negroids.

Apakah ini fakta yang tepat tentang Bangsa Melayu yang di tulis oleh bangsa Inggeris?

2 comments:

Mohd Yusuf said...

tak tahu nak kata apa walaupun sejarah selalu dapat A...

Jo Qusary said...

Pengkaji sejarah berbangsa Belanda dan Perancis kebykannya berminat menulis psl sejarah bangsa Melayu nie.