BERSAMA SAYA SUTERA KASIH,DALAM RUANGAN DUNIAKU CERITAKU

followers

Wednesday 11 May 2011

Rahsia Senyum Mona Lisa

image 
Apa makna di balik senyum Mona Lisa yang penuh teka-teki silang? Para saintis yakin senyum berbeza-beza bergantung pada bahagian mana dari mata yang melihat terlebih dahulu. Salah satu daya tarik lukisan paling terkenal di dunia yang mampu terlihat berseri-seri, tapi kemudian berubah menjadi serius dan sinis. Sekarang para saintis mendakwa telah menemui jawapan untuk perubahan ini, iaitu mata kita yang akan menghantar isyarat rawak ke otak. 
Mereka percaya bahawa senyum Mona Lisa boleh dilihat bergantung pada sel-sel di retina dan apa saluran untuk menggunakan gambar ke otak. sel yang berbeza dalam mata direka untuk mengambil pelbagai warna, latar belakang kontras, dan latar depan. Semua bergantung pada apa sel pertama menangkap gambar dan apa saluran digunakan untuk menafsirkan otak. 
Saluran ini mengubah data berdasarkan saiz benda, kejelasan, kecerahan dan lokasi bidang visual. "Kadang-kadang salah satu menang melalui saluran lain, dan senuyum terlihat, tetapi jika orang lain mengambil alih, senyum itu tidak akan terlihat," kata Dr Luis Martinez Otero, ahli saraf dari Institute of Neuroscience di Alicante, Sepanyol yang melakukan penelitian itu. Untuk mendapatkan gambaran yang lebih lengkap tentang alasan di balik senyum Mona Lisa Dr Martinez Otero mempertimbangkan pelbagai aspek yang berbeza Mona Lisa. Dia kemudian dilanjutkan melalui saluran visual yang berbeza, dan meminta para relawan jika mereka melihat senyum di lukisan atau tidak. Relawan cenderung melihat senyum Mona Lisa selepas mereka sebelum menunjukkan paparan gelap, dan membuat Martinez Otero menyimpulkan bahawa sel-sel pusat adalah senyum Mona Lisa bisa dirasakan. 
Apakah Leonardo berniat untuk menabur begitu banyak kekeliruan di antara penonton otak lukisannya? Martinez Otero berpendapat. Leonardo menulis dalam satu notebook yang dia sedang cuba untuk melukis sebuah ekspresi dinamik, kerana itulah yang ia lihat di jalan. " Penyelidikan ini pada asalnya dipresentasikan pada pertemuan Society for Neuroscience tahunan di Chicago. Ini bukan pertama kalinya bagi para ilmuwan untuk mendekonstruksi karya Leonardo da Vinci. Pada tahun 2000, Margaret Livingstone, seorang saintis saraf di Harvard Medical School, menunjukkan bahawa senyum Mona Lisa lebih menonjol di kamera daripada pusat mata.

No comments: