BERSAMA SAYA SUTERA KASIH,DALAM RUANGAN DUNIAKU CERITAKU

followers

Monday 9 May 2011

Benarkah Hang Tuah Wujud?

image image Makan Hang Tuah - Fotopages.comMenu - Fotopages.com
Hang Tuah adalah pahlawan legendar/ pahlawan yang hidup pada masa pemerintahan Sultan Mansur Shah dari Kesultanan Malaka pada abad 15. Dia adalah yang terbesar dari semua Laksamana, atau admiral sultan, dan dikenali untuk menjadi pejuang ganas. Hang Tuah diadakan dalam hal tertinggi, bahkan di saat ini budaya Melayu Malaysia, dan ini boleh dibilang tokoh askar paling terkenal dan terkenal dalam sejarah Malaysia dan nusanstera. Legenda Hang Tuah Hang Tuah terkenal dengan mengutip kata-kata "Takkan Melayu Hilang di Dunia" yang secara harfiah bererti "Melayu tidak akan lenyap dari muka bumi" atau "Jangan harus Melayu(bangsa) hilang dari muka bumi". kutipan adalah seruan terkenal untuk nasionalisme Melayu. Dia tetap merupakan legenda Melayu yang sangat popular, mewujudkan nilai-nilai budaya Melayu pada waktu, ketika kesetiaan dan kesetiaan yang penting di atas segalanya. Walaupun ketepatan sejarah yang masih diperdebatkan, lagenda persahabatan tragis antara Hang Tuah dan Hang Jebat merupakan paradoks dalam jiwa Melayu tentang kesetiaan dan keadilan, dan tetap menjadi titik perdebatan di kalangan mahasiswa sejarah Melayu dan sastera.
Ketika Hang Tuah masih muda, bapanya Hang Mahmud dan Ibu Dang Merdu Wati berpindah dari Bentan ke Melaka. Mereka kemudian tinggal di Kampung Duyung. Selama usia remaja, beliau dan rakan-rakan sepermainan, iaitu. Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu telah menampilkan kehebatan mereka sebagai askar selain memiliki perilaku terpuji. Kejadian di mana mereka berjuang dari bajak laut dan menyelamatkan Bendahara dari seorang lelaki mengamuk dibuat Hang Tuah dan rakan-rakannya terkenal.
Pada tahun-tahun awal pembukaan Melaka oleh Parameswara (1394-1414), Melaka dipaksa untuk membayar bunga emas, suatu bentuk wang perlindungan kepada Raja Siam, Selama reigns dari Megat Iskandar Shah (1414-1424), Sultan Muhammad Shah (1424-1444) dan Sultan Muzaffar Shah (1444-1456) Melaka adalah damai, makmur dan mula berkembang, namun demikian, Melaka berada di bawah perlindungan China untuk menghindari serangan dari orang-orang Siam.
Selama masa pemerintahan Sultan Mansor og Shah (1456-1477), Hang Tuah dilantik sebagai Laksamana Melaka. Diperintah oleh seorang sultan yang adil, dibantu oleh Bendahara Paduka Raja Tun Perak cerdas dan ditambah oleh Hang Tuah dan rakan-rakannya berani, Melaka tidak lagi berada di bawah perlindungan China. Dia mampu menghancurkan serangan dari orang-orang siam. Melaka terus berkembang sebagai sebuah kerajaan dan menjadi pusat perdagangan antara timur jauh dan timur tengah.
Hang Tuah terus berkhidmat di bawah Sultan Alauddin Riayat Shah (1477-1488) amd tahun-tahun awal Sultan Mahmud (1488-1511). Hang Tuah meninggal dunia setelah melayani tiga sultan. Dikatakan bahawa Hang Tuah dikebumikan di Tanjung Kling, yang kebetulan Bendahara desa itu. Hang Tuah terkenal mengatakan bahawa "Melayu tidak akan pernah hilang dari muka bumi" sejak bergema hingga ke hari ini. Karya-karya dari peningkatan makam Hang Tuah dan sekitarnya pemakaman selesai pada Disember 2001.

Persoalannya benarkah Hang Tuah dan Rakan-rakannya wujud? Kalau wujud sebagai perjuang bangsa Melayu mengapa dia disebut lagenda dan bukan difaktakan sebagai sejarah Melayu... Tiada ada sesiapa berani memperkatakan tentang kebenaran Hang Tuah wujud dan peristiwa ini bukannya lagenda bahkan difaktakan sebagai satu sejarah perjuangan terulung kekuatan Melayu bersama keris dan lembingnya.

No comments: