BERSAMA SAYA SUTERA KASIH,DALAM RUANGAN DUNIAKU CERITAKU

followers

Tuesday 4 September 2012

DERHAKANYA ANAK INI PADA IBU..

Aku menulis entri ini bukan nak glamour tapi sekadar menyampaikan rasa kesal, sedih dan kecewa aku pada petang 1 shawal yang lalu.    Ceritanya begini:-
Aku pulang ke kampung tempat aku dibesarkan oleh ibu.Rasanya terlalu lama aku tak menjenguk kampungku semenjak berhijrah ke Kuala Lumpur dan kebetulan mak aku pun ikut sama tinggal dengan aku.

Aku pulang ke kampung pun sekadar nak bertemu saudara mara aku, mak long aku dan kawan-kawan lama. Seronok juga beraya di kampung ni walaupun kampung aku sudah banyak perubahan pembangunan, sudah tidak banyak tinggal kesan-kesan tempat aku bermain dengan kawan-kawan, namun kenangan masih menyelubungi perasaan. Dari satu rumah ke rumah aku menghabiskan masa dengan family berhari raya. Tibalah ke satu rumah yang sentiasa menjadi ingatan aku di mana rumah itulah tempat aku bermain bersama kawan-kawan. Rumah tok ngah.

Di rumah tok ngah inilah aku dan cucu tok ngah hampir setiap hari jadi port bermain. Memang seronok betul kalau diingat kembali zaman kanak-kanak dulu. Sesampai di rumah tok ngah aku memberi salam. Agak sepi rumah itu, pintu tertutup rapat, hanya tingkap berhiaskan langsi biru yang kelihatan koyak rabak menghiasi rumah itu. Berkali-kali aku memberi salam pada tok ngah. Agak lama kedengaran salam di sambut. Pintu di buka, kelihatan seorang perempuan tua hampir bongkok di pintu itu.

"Siapa?" Tanya tok ngah. Tok ngah tak kenal aku dan keluarga aku lagi, sebab sewaktu aku berhijarah ke KL dulu dalam usia 23 tahun. Jika 10 tahun tak jumpa pastinya banyak perubahan wajah dan sukar untuk dikenali, tambah lagi orang macam tok ngah yang mungkin dah kurang ingatanya.

Di pendekkan cerita aku banyak bersembang dengan tok ngah. Memang tok ngah sukar mengecam siapa kami, setelah berkali-kali mengulang cerita lama barulah tok ngah ingat sikit-sikit.

Tok ngah tinggal di rumah usang itu sendiri. 10 orang anaknya yang dikatakan berjawatan tinggi hampir semuanya jarang pulang menjenguk tok ngah. Mungkin masih-masih sibuk.
"Dah lima kali raya, semua tak balik..." itulah ujar tok ngah. Sedih aku mendengar ceritanya. Nak aku muatkan di blog ini agak panjang, cukuplah aku katakan anak-anak tok ngah langsung tak ingat ibunya yang mengandungkan mereka dan membesarkan mereka. Yang menyedihkan lagi tok ngah sakit, mujurlah cucu saudaranya sering datang ke rumah tok ngah menemani dan membantu tok ngah.

Saya ingin berpesan pada diri saya dan kelurga saya juga anda semua, IBU BAPA itu lah letaknya syurga neraka kita. Jika kita sayangkan ibu kita jenguk-jenguklah selalu. Jaga mereka selagi mereka masih ada nyawa... Ingatlah satu hari nanti kita juga seperti mereka akan merasakan kehidupan di hari tua. Bagaimana jika anak-anak kita turut melakukan perkara sama seperti yang kita lakukan pada ibu bapa kita? Balasan itu, jika baik maka baiklah balasannya, jika buruk maka buruklah yang akan kita terima...

No comments: