BERSAMA SAYA SUTERA KASIH,DALAM RUANGAN DUNIAKU CERITAKU

followers

Wednesday 16 March 2016

Hati Yang Retak, Andainya Ada Waktu untukku

                                                                     Gambar hiasan
Semusim yang lalu mungkin tak sama semusim yang akan datang itulah bidalan orang tua-tua tentang waktu dan setiap kejadian yang mungkin terjadi.Apa yang sangat aku harapkan ialah suatu perubahan angin akan berlaku setelah semusim yang lalu ribut taupan dan gelora melanda.

Jika ditakdirkan kali ini aku terpaksa mencari haluan sendiri, aku redha. Permohonan aku pada Ilahi sudah ku perolehi , kata lain "LULUS". Apa yang pernah berlaku kadang ada sesuatu kebaikan dan ada kalanya adalah kecelakaan.



Liza bukan Liza seperti yang aku kenal dulu. Dia sudah jauh terpesong dengan sifat kemanusian sesat dihujung dan tak pandai kembali ke pangkalan jalan. Aku sebenarnya tidak terfikir tentang tragis ini berlaku sekali lagi setelah empat kali ianya berlaku. Ianya masih berulang terus berulang sehingga terpahat di hujung hati yang kali ini tidak mungkin akan kembali jernih seperti dulu.

Bukan perpisahan yang ku pinta, bukan kehancuran yang ku harap. Tetapi andai ini berlaku bukan kehendak ku  sebenarnya.

"Kau faham tak yang aku dah muak dengan kau"
"Sungguh?"
"Ya... sungguh." keras suara Liza.
"Kau nak aku buat apa sekarang?" bentak Liza lagi.
"Kau merambus dari rumah ni sekarang!!!"
"Aku keluar dari rumah ni?"
"Yer..."
"Rumah aku kau suruh aku keluar?" tanya aku pada Liza seperti aku ni hairan.
"Peduli apa dengan harta kau, abis aku kau suruh keluar? Ok..ok.. aku yang keluar."
Liza bergegas masuk ke bilik terus buka alamri mencapai baju-baju yang tersangkut, kemudian mencapai beg besar...Jelas dia hendak keluar rumah.
"Ok kau tak payah keluar, biar aku yang keluar." ujar aku. 
Dengan beberapa helai pakaian yang sempat aku capai aku terus membuka pintu, keluar.. Kedua anak aku bekejar kearah aku menangis teresak-esak, memaut seluar aku minta agar aku tak pergi..Aku pujuk
kedua-duanya..
"Ayah keluar kejap je pergi beli rokok...yer sayang..."aku peluk kedua anak-anakku.
"Ayah tipu...ayah nak tinggal bella...ayah tipu.." ujara anak sulung aku yang usia 8 tahun.
"Ayah jangan pergi...Ina nak dengan ayah.." anak kedua aku berusia 6 tahun turut merayu minta belas kasih aku.
"Ayah pergi sekejap je... ayah terpaksa pergi..Mama tak sayang ayah lagi.." ujar aku dengan air mata pada anak-anakku. Aku melepaskan pautan kedua anakku yang tadi keras dikaki aku.Aku melangkah deras pergi. Kedengaran tangisan ,esakan kedua anak aku kuat. Namun aku perlu pergi...

Apa yang sehingga kini aku rindu sangat pada anak-anakku. Rindu kemanjaannya. Aku rasa sepi kosong hidup ini tanpa kedua cahaya mata yang aku sayang. Biarlah hidup aku tiada seorang wanita sekalipun, aku masih boleh melawan kesepian. Tidak sama kesepian aku tanpa kedua anak-anakku.

Hari ini genap 56 hari aku sendiri dan sesekali aku dapat berjumpa dengan anak-anakku. kebetulan minggu ini cuti sekolah, maka dapatlah aku bersama kedua anak-anakku. Sepi yang seketika kini terhibur jua dengan karenah anak-anakku, rindu yang serindu-rindunya kini terubat jua.

Bila dan sampai bila aku begini, aku pun tidak tahu.Tiada kata putus dari dia padaku walau sekali dia menghantar sms memohon maaf, namun aku masih tidak boleh menerima setiap perbuatannya yang menuduh aku bermacam-macam tuduhan tidak berasas. Selama aku hidup dengannya, belum ada sekali aku bercinta dengan wanita lain atau main kayu tiga.

Apa yang aku ingat, aku memang ramai kawan wanita terutama sekerja yang mesra dengan aku namun belum terlintas untuk aku menduakan dia.Setia aku padanya bukan alang kepalang, tapi dia sengaja mencari alasan kononnya aku sudah ada yang lain, namun tuduhan itu tidak langsung terbukti yang aku bersalah.

Andai ada waktu untuk aku terus hidup dimuka bumi ini,aku amat mengharap agar aku tidak akan jatuh cinta lagi dengan sesiapa. Itu tekat ku, selagi aku terdaya. Aku serik dengan kehidupan lampau aku. Aku lebih senang sendirian...Tak ada ertinya hidup berteman jika hati sering derita, jiwa tersiksa...

Apakah mungkin aku berteman lagi itu kehendak Ilahi. Aku sedia menerima setiap ujian darinya dan jika aku terus sendirian, biarlah aku mati dalam kudrat ku yang tenang dan sihat.

Andai ada waktu lagi, aku ingin lihat anak-anak aku sempurna hidupnya dan insya-Allah akan ku didik dengan sampurna supaya jadi manusia berguna. Akan ku berikan kasih sayang sebaik mungkin..

Andai ada waktu lagi, biarlah aku terus begini sendiri sehingga akhir hayatku...


nukilan: Nurcinta...


Copyrighted.com Registered & Protected 
R2YB-AEQC-X9LE-K1LP

Guests

No comments: