BERSAMA SAYA SUTERA KASIH,DALAM RUANGAN DUNIAKU CERITAKU

followers

Monday 20 August 2012

KUASAI ILMU BADANG 85 TAHUN MASIH KUAT

Sewaktu saya berhari raya kerumah sanak saudara di Seri Merlong, Rengit, merupakan salah sebuah daerah negeri Johor, sempat juga saya bertemu dengan seorang dari saudara mara tertua kami, yang dikenali penduduk daerah tersebut dengan panggilan Pak Surib Seri Merlong, berusia 85 tahun, masih kuat dan sihat.

Apa yang menarik perhatian saya ketika berbual mengisahkan kehidupanya, katanya walau pun hidup sederhana namun hatinya serta keluarganya sentiasa bahagia. Pak Surib hanya berkerja kampung sepanjang hidupnya. Walaupun berusia 85 tahun, Pak Surip masih kuat untuk berkerja mengambil upah mengait kelapa sawit dan mengangkat setiap tandan kelapa sawit seberat 60 kg ke lori.

"Saya mengangkat galah sabit sepanjang 40 kaki (lebih kurang 13 meter) untuk mengait setiap tandan kelapa sawit yang pokoknya setinggi 45-50 kaki" Jelas Pak Surip ketika ditanya tentang kerjanya.

"Saya angkat setiap tandan kelapa masuk ke kereta sorong seberat 30-60 kilo." Apa yang menarik perhatian saya Pak Surip berupaya mengait kelapa sawit dalam sehari 1 -3 tan. Pak Surib hanya menerima upah sejumlah RM60 setiap 1 tan kelapa sawit.

Suatu yang menarik hati saya apabila ditanya tentang dia mengisap rokok.
"Sehari saya mengisap 6 kotak rokok" Katanbila ditanyan. Sejumlah 20 batang bagi setiap 1 kotak rokok bermakna 1 20batang sehari.

Ketika ditanya tentang kesihatannya: "Saya tak ada sebarang sakit kronik seperti jantung, paru-paru, buah pinggang, kecing manis ,darah tinggi." Jelasnya.

"Sesekali adalah sakit seperti demam" Jelasnya lagi, seorang lelaki yang tidak mempunyi sebarang ilmum kebatinan seperti badang. Pak Surip mempunyai 9 anak, 30 cucu dan 4 cicit telah memberi satu petua tentang pemakanan untuk kesihatan, " Jangan makan ayam pencen, telur yang jual di kedai, sebaik mungkin makan ayam kampung, telur ayam kampung, sayur-sayuran kampung, ulam-ulaman yang tidak dicemar oleh bahan kimikal."

(Iklan Berbayar)
dvergin  produk pulih dara, http://mybusinessonline4u.blogspot.com/

No comments: